Onderzoeksrapport over pleegzorg in Armenie

ingevoerd op 7-2-2014

In 2005 is Armenië gestart met een testprogramma voor het opzetten van pleegzorg. Dit onderzoeksrapport (door Center for Educational Research en Save the Children) gaat in op of het programma succesvol is geweest, tegen welke problemen met aan is gelopen en hoe het verbeterd kan worden.

Sinds 1991 is alternatieve zorg in Armenië volop in ontwikkeling. Hoewel opvang in instituties officieel de laatste keuze is, komt het in de praktijk nog veel meer voor dan andere alternatieven. Bijna 2000 kinderen leven er in grootschalige kinderhuizen en volgens cijfers van de overheid heeft bijna 75% van deze kinderen een handicap. Veel NGOs zeggen echter dat dit cijfer te hoog ligt. Pleegzorg is momenteel geen veelgebruikte vorm van opvang. In december 2012 was het aantal actieve pleeggezinnen 15. Het is over het algemeen voor de lange termijn en wordt hierdoor vaak verward met adoptie.

Het onderzoek laat zien dat pleegzorg over het algemeen zowel door de kinderen als door de pleeggezinnen als positief wordt ervaren. Het onderzoek laat ook zien dat ondersteuning aan de pleeggezinnen beter kan. Ook het draagvlak om als pleeggezin voor kinderen met een handicap te zorgen is erg laag, met name door een gebrek aan ondersteuning en begeleiding.

De belangrijkste uitdagingen voor verdere ontwikkeling van pleegzorg in Armenië zijn volgens het onderzoek: gebrek aan kennis over de verschillende vormen van pleegzorg, beperkte beschikbaarheid van sociale diensten en maatschappelijk werkers ter ondersteuning, met name in rurale gebieden. Ook de huidige wetgeving zorgt voor beperkingen omdat pleegzorg nu alleen beschikbaar is voor kinderen verstoken van ouderlijke zorg en institutionele zorg voor een bredere groep kinderen. De schrijvers bevelen aan om veel meer te richten op het voorkomen van de scheiding van kinderen van hun ouders en deze meer ondersteuning te bieden in een vroeger stadium.

Lees het hele rapport (http://crin.org/docs/Armenia%20Foster%20Care%20Study%20-%20FINAL.pdf)