Keniase zorgverlaters organiseren conferentie over het proces van reintegratie

ingevoerd op 3-1-2014

Op 7 december jl. organiseerde de Kenya Society of Careleavers samen met Koinonia Old Beneficiaries Welfare Association de conferentie: ”How I left Care”. Het is de 2e keer dat een conferentie voor zorgverlaters is georganiseerd in Kenia.

Zo’n 150 zorgverlaters kwamen samen in Nairobi om ervaringen te delen over het proces van re-integratie van de jongeren in hun familie en/of gemeenschap nadat ze de zorg verlaten hebben. Vier thema’s stonden centraal in de discussies:

1. Het proces van opgenomen worden in een zorginstelling;
2. Voorbereiding voor het verlaten van de instelling;
3. Re-integratie in familie/gemeenschap;
4. Uitdagingen na re-integratie.

Het doel van de conferentie was met name om deze jongeren een stem te geven en met hun ervaringen en perspectieven verandering te bewerkstelligen voor kinderen in kinderhuizen in Kenia. Aan het einde van de conferentie werden dan ook aanbevelingen geformuleerd voor de overheid, NGOs en zorginstellingen. Een aantal belangrijke conclusies waren:

1. Kinderen en jongeren moeten vanaf het eerste moment betrokken worden bij beslissingen die hen aangaan;
2. elk kind moet een eigen zorgplan hebben en een stem hebben in de ontwikkeling ervan;
3. programma’s moeten ontwikkeld worden om jongeren in de zorg voor te bereiden op het leven erna;
4. mentor programma’s, emotionele en psychologische steun zijn belangrijk voor kinderen en jongeren die opgroeien in instituties;
5. medewerkers in instituties moeten gekwalificeerd zijn;
6. de overheid moet bestaande instituties beter monitoren en zorgen dat ze zich houden aan regels en richtlijnen;
7. de overheid moet werken aan bewustwording van en investeren in het proces van re-integratie van zorgverlaters.

Lees meer over de discussies en bekijk alle aanbevelingen in het rapport (http://www.bettercarenetwork.nl/content/17382/download/clnt/48534_Kenya_Careleavers_conference_December_7_2013_REPORT.pdf)
Website van KESCA (http://www.kesca.org)