Hoe gaat het met de hervorming van residentiele zorg in Moldavie?

ingevoerd op 17-1-2014

In 2007 keurde de regering in Moldavië de Nationale Strategie en het Actieplan voor de hervorming van residentiële zorg voor kinderen (2007-2012) goed. Het belangrijkste doel hiervan was om het aantal kinderen dat niet in een gezin opgroeit met 50% te verminderen en om instituties te hervormen zodat kinderen de kans krijgen om in een gezin op te groeien

Na vijf jaar hebben UNICEF, de overheid van Moldavië en NGO partners de balans opgemaakt en een evaluatie uitgevoerd. Hieruit komt naar voren dat de implementatie van de strategie heeft bijgedragen aan een vermindering van 54% van kinderen die leven in een institutie in Moldavië.

Ook zijn er ’best practices’ omschreven van processen en diensten van lokale autoriteiten en NGOs om kinderen in gezinnen te ondersteunen; zoals bijvoorbeeld het trainen en ondersteunen van pleegouders, ondersteunen van opvang van kinderen met een handicap, Moeder-en-Baby opvang en het betrekken van kinderen bij beslissingen die hen aangaan.

Daarnaast is er in de evaluatie ook aandacht voor zaken die niet goed (zijn) (ge)gaan of onverwacht waren. Ondanks de grote verminderen van het aantal kinderen dat opgroeit in een institutie, is het aantal instituties (hieronder vallen ook kostscholen van de overheid) van alle ministeries gezamenlijk slechts afgenomen van 67% naar 57%, waarmee de mogelijk tot institutionalisering op grote schaal blijft bestaan. Ook gaat de ontwikkeling van een systeem van pleegzorg erg langzaam. Het grootste deel van de kinderen dat terug kon naar een gezin, kon terug naar zijn/haar eigen familie. Plaatsing in pleeggezinnen was beperkt (270 of minder). Verder is ook geconstateerd dat het herverdelen van financiële middelen van het instituties naar gezinsopvang niet of nauwelijks is gelukt.

De evaluatie roept onder andere de overheid op om zelf een actievere rol te spelen in het proces en minder afhankelijk te zijn van NGOs om het systeem duurzaam te maken.

Lees het rapport (http://crin.org/docs/Evaluation%20Report%20EN.pdf)