Onderwijs voor weeskinderen: Malawi, Mozambique, Niger, Oeganda en Zimbabwe

ingevoerd op 25-6-2014

In dit overzicht (https://www.crin.org/docs/orphansschoolingafrica_1.pdf) worden de eerste uitkomsten gepresenteerd van een onderzoek naar of het feit dat een kind wees is effect heeft op het naar school gaan van dit kind. Ook is er gekeken naar de mate waarin opgroeien bij familieleden van invloed is hierop.

Er zijn al veel studies gedaan naar de invloed van wees zijn op onderwijs uitkomsten. Veelal wijst onderzoek uit dat weeskinderen een grotere kans hebben om niet naar school te gaan, ofwel door hun status als wees ofwel door armoede. Onderzoek heeft ook aangetoond dat opvang van kinderen door familieleden hierop van invloed kunnen zijn: hoe sterker de relatie tussen het kind en het familielid, hoe groter de kans dat het kind naar school gaat. Een voorbeeld is dat kind dat bij zijn/haar grootouders opgroeit meer kans heeft om naar school te gaan dan wanneer hij/zij opgroeit bij familieleden die verder weg staan. Dit wordt de ”Hamilton Rule” genoemd.

De grafiek (https://www.crin.org/docs/orphansschoolingafrica_1.pdf) die gepresenteerd wordt is gebaseerd op informatie uit de zogenaamde Demographic and Health Surveys (DHS) in 5 Afrikaanse landen, Malawi, Mozambique, Niger, Oeganda en Zimbabwe, van 2004-2012. De bevindingen bevsetigen de ”Hamilton Rule” voor deze landen.