Studenten Fontys Pedagogiek mogen geen stage in weeshuis meer doen

artikel AD

Een uitgebreid artikel in het AD over de belofte van Fontys Pedagogiek om geen stages in weeshuizen meer toe te staan: ”In arme landen hebben weeshuizen een aanzuigende werking op gezinnen. In een tehuis hebben kinderen, zo is de gedachte van de ouders, wel kans op scholing omdat er geld wordt verdiend aan buitenlandse bezoekers. Tachtig procent van de kinderen in die weeshuizen heeft nog minimaal één levende ouder. Volgens Better Care Network Nederland, een samenwerkingsverband van kinderrechtenorganisaties zijn weeshuizen in bijvoorbeeld Cambodja vooral te vinden in toeristische gebieden. Daar ontvangen ze giften en kinderen worden gebruikt voor optredens. Als het toerisme vermindert, verminderen ook het aantal weeshuizen. [...]

De stagiaires hebben de beste bedoelingen, maar steeds nieuwe gezichten zijn ook vanuit pedagogisch oogpunt niet aan te bevelen. ,,Onderzoek wijst uit dat kinderen in weeshuizen een groot risico lopen op hechtingsproblemen, mede door de wisselende opvoeders. Door het komen en gaan van stagiaires kunnen deze hechtingsproblemen versterkt worden”, aldus Marlinde Melissen, docent en coördinator Internationalisering bij Fontys Hogeschool Pedagogiek. ,,Voor een pedagoog staat juist het belang van het kind voorop, om deze reden willen wij als hogeschool geen stages naar weeshuizen meer faciliteren.”

Deze belofte van Fontys Hogeschool Pedagogiek vormt voor Better Care Network de start van de nieuwe campagne, om zoveel mogelijk studenten te informeren over de nadelige gevolgen voor kinderen bij een stage in een weeshuis. De nieuwe website, die op 25 oktober live gaat, geeft meer informatie en inzichten over de hechtingsproblemen van kinderen in weeshuizen en geeft tips voor verantwoorde stageplekken. In december volgt een campagne op social media om jongeren bewust te maken van de negatieve effecten van weeshuisstages.

Lees het hele artikel in het AD:

images4.persgroep.net images4.persgroep.net