In december 2025 en januari 2025 voerde BCNN campagne om jongeren tussen de 18-25 jaar te informeren over de (onbedoelde) negatieve effecten van vrijwilligerswerk en stages in weeshuizen. De campagne benadrukte dat vrijwilligerswerk en stages in het buitenland een goed idee zijn (Thnx!), maar vrijwilligerswerk en stages in weeshuizen de problemen van kwetsbare kinderen verergeren in plaats van oplossen (No Thnx!).
De campagne vond plaats in de periode voor een rondom de kerstvakantie, omdat we weten dat jongeren in deze periode plannen maken voor hun tussenjaar/zomervakantie. Dit was de vierde jongerencampagne van BCNN, na de campagnes StopWeeshuisToerisme (2017), StopWeeshuisStages (2018) en Weeswijs (2021).
Ervaringen zorgverlaters centraal
Tijdens deze campagne stonden de verhalen centraal van jongeren die zelf opgegroeid zijn in weeshuizen en daar de negatieve gevolgen tot op de dag van vandaag van ervaren. Hun uitspraken vormden de basis voor de social media campagne, met quotes als:
- Als jij straks vertrekt, voel ik me verlaten
- Ik vertrouw mensen niet meer, want ze gaan altijd weer weg
- Door vrijwilligerswerk worden steeds meer weeshuizen gebouwd
- Doe vrijwilligerswerk bij organisaties die kinderen helpen om bij hun familie te blijven
- Vrijwilligerswerk verstoort de hechting met mijn verzorgers
- Vrijwilligers weten niet hoe ze met getraumatiseerde kinderen, zoals ik, moeten omgaan.
- Ik raad alle jongeren in Nederland af om vrijwilligerswerk in kindertehuizen te doen
De posts op sociale media verwezen naar de website Thnxnothnx.nl (https://www.thnxnothnx.nl/). Deze website legt uit waarom vrijwilligerswerk en stage in een kindertehuis, opvanghuis of weeshuis geen goed idee is. Daarnaast biedt de site tips en criteria voor verantwoord vrijwilligerswerk, tests, praktische adviezen en alternatieven.
Bereik
Onze advertentiecampagne op Facebook en Instagram had ruim 880.000 weergaven. Via de stuurgroepleden was het bereik 85.000 weergaven en de video van NOS Stories (https://www.youtube.com/shorts/iKEVdhbvgRU) bijvoorbeeld is meer dan 714.000 keer bekeken. UNICEF Nederland, het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp deelden onze campagne.
De posts op LinkedIn deden het goed (ruim 7.500 weergaven). Ook was er veel media aandacht, onder andere van NOS Stories, het NOS Radio 1 Journaal (https://www.nporadio1.nl/nieuws/buitenland/87a2565c-a0b4-4307-9f3b-73fd96d9b1d9/stichting-better-care-network-stop-met-vrijwilligerswerk-in-afrikaanse-weeshuizen), 3opReis (https://npo.nl/npo3/3opreis/weeshuistoerisme-vrijwilligerswerk-in-weeshuizen), het Reformatorisch Dagblad (https://www.rd.nl/artikel/1088255-kerk-in-actie-stop-hulp-aan-weeshuizen) en tal van media, nieuwsbrieven en websites over vrijwilligerswerk en stages in het buitenland.
Meer weten?
Een uitgebreid evaluatieverslag is beschikbaar via een email naar info@bettercarenetwork.nl.
De campagne is mede mogelijk gemaakt door diverse fondsen.