• MISSIE EN VISIE
  • ORGANISATIE
  • ACTIVITEITEN
    • Lobby en advocacy
    • Advies en training
    • Werkgroep Kwaliteit van zorg
    • Bijeenkomsten
    • Nieuwsbrief
    • Agenda
  • IN DE MEDIA
  • CONTACT
  • VRIJWILLIGERSWERK: WAT WEL
  • VRIJWILLIGERSWERK: WAT NIET
  • VERANTWOORDE STAGE
  • DOCUMENTATIE
  • INFO VOOR STUDENTEN
  • INFO VOOR FONDSEN
  • INFO VOOR PARTICULIERE INITIATIEVEN
  • GEZINSVERSTERKING
  • DEÏNSTITUTIONALISERING
  • REÏNTEGRATIE
  • PLEEGZORG
  • ADOPTIE
  • KINDEREN MET EEN BEPERKING
  • SLACHTOFFERS VAN UITBUITING
  • MENTALE GEZONDHEID
  • KINDERRECHTENVERDRAG
  • RICHTLIJNEN VOOR ALTERNATIEVE ZORG
  • LANDENINFORMATIE
  • ALGEMEEN
    • KINDEREN ZONDER 'THUIS'
    • EEN GEZIN VOOR IEDER KIND
    • VERDRAGEN EN RICHTLIJNEN
  • PREVENTIE
  • ALTERNATIEVE VORMEN VAN ZORG
    • OPVANG IN EEN GEZIN
    • INSTITUTIONELE ZORG
  • REÏNTEGRATIE
  • zorgverlaters
  • ADOPTIE
  • KINDERBESCHERMING
  • VRIJWILLIGERSWERK
    • ACHTERGROND
    • TOOLS EN RICHTLIJNEN
    • MEDIA
    • LANDEN
  • STAGES
    • ACHTERGRONDINFORMATIE
    • CRITERIA
    • TOOLS
  • OVERIG
    • KINDEREN EN HIV/AIDS
    • KINDEREN MET EEN BEPERKING
    • KINDEREN IN NOODSITUATIES
    • Child Headed Households
  • DOCUMENTEN VOOR KINDEREN
  • DOCUMENTEN PER REGIO
    • AFRIKA
    • AZIË
    • EUROPA & CENTRAAL AZIË
    • LATIJNS AMERIKA
    • MIDDEN OOSTEN

4. Bereid vrijwilligers goed voor met een training

In de training moeten kinderrechten en -behoeften, het belang van hechting in de ontwikkeling van kinderen, de houding van de vrijwilliger ten opzichte van kinderen en lokale staf een plek hebben. In de training moet duidelijk worden toegelicht:

  1. Wie waarvoor verantwoordelijk is binnen de organisatie.
  2. Wat de taken en verantwoordelijkheden van de vrijwilliger zijn.
  3. Wat de werktijden zijn en wie het aanspreekpunt is voor de vrijwilliger.
  4. Hoe om te gaan met vertrouwelijke informatie.
  5. Welke informatie naar buiten kenbaar mag worden gemaakt: films, foto’s, verslagen, weblogs.
  6. Wat vrijwilligers wel en wat zij niet mogen (zoals inzien van dossiers van kinderen, spreken met ouders enz.).
  7. Hoe te zorgen voor een goede hechting van kinderen met vaste lokale medewerkers en waarom vrijwilligers dus niet ingezet worden in directe begeleiding van kinderen.
  8. Hoe binnen de organisatie rechten van kinderen worden gewaarborgd en waar eventuele misstanden te melden zijn.
  9. Hoe de organisatie omgaat met klachten en eventueel door de vrijwilligers gemaakte fouten.
  10. Hoe om te gaan met giften en meegebrachte materialen en cadeautjes (als ballonnen en snoepgoed) en ideeën van vrijwilligers rond uitstapjes en projecten.
  11. Hoe om te gaan met de visie en missie van het project en hoe respect te tonen voor de religieuze achtergrond van het project en/of de kinderen en ouders.
  12. Hoe om te gaan met calamiteiten (bijvoorbeeld brand).
  13. Hoe om te gaan met kinderen die zich onwenselijk gedragen: wat is beleid binnen de organisatie en hoe wordt omgegaan met straf en beloning.
  14. Hoe de vrijwilliger bij de kinderen wordt geïntroduceerd en hoe afscheid genomen wordt als de vrijwilliger vertrekt.

 

Ontvangende organisaties moeten ter plekke zorgen voor een goede introductietraining waarin al deze onderwerpen nogmaals, maar dan toegespitst op de locatie en cultuur, aan de orde komen. Dit eindigt in het afsluiten van een vrijwilligerscontract met de vrijwilliger rond thema’s als taken en verantwoordelijkheden, houding ten opzichte van kinderen, omgaan met privacy van kinderen en geheimhouding.

 

Iedere uitzendorganisatie moet beschikken over een protocol waarin verschillende situaties zijn beschreven die kunnen voorkomen en daarbij acties die men dient te ondernemen. Situaties zijn:

  1. Vrijwilliger functioneert niet/ er zijn klachten over de vrijwilliger.
  2. De vrijwilliger heeft klachten over de begeleiding.
  3. De vrijwilliger maakt zich zorgen over een kind/ kinderen.

 

Het opstellen van een protocol voor de bovengenoemde situaties bestaat uit een aantal fasen:

  1. Beschrijven van verschillende situaties (casuïstiek).
  2. Acties die men dient te ondernemen (stappenplan).
  3. Identificeren van stakeholders (hulpverlening, politie, NGO´s) in de landen waar vrijwilligers werken die geraadpleegd of geïnformeerd dienen te worden wanneer een kind in gevaar is.
  4. Samenwerking tot stand brengen met belangrijke partijen zodat men adequaat kan reageren.

 

Ga terug naar het overzicht



Contact

  • Better Care Network Netherlands
  • Hooglandse Kerkgracht 17G
  • 2312 HS Leiden
  • info@bettercarenetwork.nl

 

Privacyverklaring

Better Care Network Netherlands vindt uw privacy belangrijk. Wij verwerken persoonsgegevens in overeenstemming met de geldende privacywetgeving. In onze privacyverklaring staat precies wat u van ons kunt verwachten en aan welke regels we ons houden.



Wij lezen graag uw reactie:


 

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Copyright 2025 - Better Care Network Netherlands
Inloggen | Ziber Website | Design by Boerma Reclame B.V.